torsdag, augusti 11, 2022
HomeUpptäckSå skriver du SEO-texter som rankar bra på Google

Så skriver du SEO-texter som rankar bra på Google

Hur skriver du optimala texter för webben som har utmärkta möjligheter att ranka bra på Google?

Den frågan och fler svarar vi på i den här artikeln.

Läs mer: Om du inte vill skriva dina egna SEO-texter kan du be någon annan att göra det mot betalning. SEO-Texter.se är en SEO-byrå som erbjuder den tjänsten, och det är ägaren Karl Rosqvist som ligger bakom materialet i den här artikeln.

5 steg för att skriva bra SEO-texter

  1. Hitta lämpliga nyckelord att skriva om.

  2. Ta reda på vad sökintentionen är.

  3. Ta reda på vilka ämnesområden du ska inkludera i artikeln.

  4. Skapa ett ”skelett”.

  5. Skriv din SEO-text.

Nedan berättar vi mer om de steg vi precis nämnt i mer detalj.

1. Gör en sökordsanalys

När du gör en sökordsanalys med ett SEO-verktyg såsom Ahrefs får du reda på vilka nyckelord som är viktigast att inkludera i artikeln. Samtidigt får du även reda på hur många som söker på nyckelorden, alltså om det ens är värt att skriva en artikel inom ämnesområdet. 

Värt att tänka på är att du inte behöver träffa nyckelorden exakt då Google är så pass smarta att de förstår naturliga böjningar och variationer på olika ord och fraser.

2. Ta reda på artikelns sökintention är

Som SEO-texter förtydligar via sin blogg finns det fyra typer av sökintentioner

  • Informationsbaserad sökintention. Sökaren vill veta mer om något. En typisk sökning: ”Vad är ett kreditkort”.
  • Navigationsbaserad sökintention. Sökaren vill hitta till en speciell webbsida. En typisk sökning: ”Norwegian bank”.
  • Transaktionsbaserad sökintention. Sökaren vill köpa någonting. En typisk sökning: ”Skaffa kreditkort”.
  • Kommersiell sökintention. Sökaren vet i princip allt om produkten och ska bara bestämma sig för vilken produkt som passar bäst. En typisk sökning: ”Bästa kreditkortet”.

Som tumregel är det enklast att ranka bra på nyckelord med informationsbaserad sökintention, och svårast att ranka bra på sökord med kommersiell sökintention.

Men hur kommer det sig egentligen?

Jo, ta en titt på den här marknadsföringstratten:

Ju längre ned du ska ”trycka ned” besökaren i tratten, desto svårare är det att ranka. 

Värt att tänka på är också att du ska svara på sökintentionen så fort du bara kan, annars trycker besökaren sannolikt på tillbakaknappen.

3. Ta reda på vilka ämnesområden du måste ha med

Det är en bra idé att använda sig av skyscraper technique (här förklarar SEO-bloggen Backlinko hur det fungerar) när du skriver artiklar.

Med den tekniken tar du först reda på vad konkurrenterna skriver om för saker, och efter det skriver du en bättre och mer omfattande artikel.

4. Skapa ett text-skelett

För att få ett perfekt upplägg ska du se till att skapa ett text-skelett som ser ut ungefär så här:

H1: Vad är ett kreditkort?

H2: Vad kostar ett kreditkort?

H3: Vad kostar ett kreditkort för mat?

H3: Vad kostar ett kreditkort för shopping?

H3: Vad kostar ett kreditkort för bränsle?

H2: Det finns två stora betalsystem

H3: Så fungerar Visa

H3: Så fungerar MasterCard

Sen fortsätter du bara och efter en stund har du skapat en riktigt bra disposition.

5. Skriv SEO-texten

Nu följer du den disposition du satt upp (men var beredd att ändra den vid behov), sen skriver du helt enkelt klart din artikel.

Värt att notera är att du inte vinner någonting på att skriva en massa krångliga ord. Ungefär var tredje svensk har svårt att förstå medelsvår svenska, och de ska också kunna ta del av innehållet.

Så du ska alltså inte konkludera någonting, utan sammanfatta. Men du ska samtidigt tänka på att alltid använda rätt begrepp såsom att bestiga ett berg (inte gå upp för det) och att spela ett parti schack (inte en schackmatch). 

Relaterbara artiklar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Populära artiklar